måndag 16 maj 2011

ORO & ROSOR

Uddevallakvinnan Simone Olofsson, uttryckte sin oro över mer skadegörelse på skärgårdsbåtarna och konstverken runt hamnen i Uddevalla igår. Och jag kan inte annat än dela denna oro med henne. Jag hoppas innerligt att det var en engångföretelse och att jag ska slippa förmedla trista händelser här på bloggen, så som bränder och skadegörelse. Den kvoten är nu fylld, så det så!
 
Blomsterspråket säger:
"9 blommor = Jag vill vara ensam med dig!"
Oro är ju ett sådant där klurigt ord som kallas palindrom. Ord som låter lika även om det läses baklänges. Finns ett helt gäng till och ett tag kom jag bara på fler ord, med negativ klang: girig, apa, ratar och död.

Men så fick jag ruska på mitt redarhuvud och då fann jag de maritima orden radar och lotsstol. Kanhända kan man ha ett latmasksamtal i en sådan stol?

Hur som helst är det ett lustigt ord. Det finns även korta ord som börjar och slutar på bokstaven k, som kan roa vissa; kök, käk etc. Fler mer behagliga ord är: rar och rosor.


Rosor och andra blommor har ett eget blomsterspråk, där färger och blomsorter kan förmedla hemliga små budskap från givaren till motagaren. Kanske något som man borde lära sig?

//Linda






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar



Blogg listad på Bloggtoppen.se