År 1998 tar sillen slut och guanofabriken säljs till C J Christiansson från Bohus Malmön, han bedriver jordbruk här fram till 1932 då Philip Lindstedt från Göteborg köper ön. Han grundar här Bastholmens Mekaniska Verkstad, bolaget anlägger ett gjuteri, en fartygsslip och sätter upp en maskinverkstad.
Aktiebrev från 1899 |
Enligt en annons från tidigt 1900-tal tillverkar den mekaniska verksatden på Bassholmen bland annat ängslupar av järn och trä. Också reparationer av fartyg utförs vid verkstaden. Det första större arbetet vid verksatden är att färdigställa fartygsslipen. Allt stål till slipen - såväl skenor som cylinder - gjuts vid gjuteriet på ön. Slipen som är 150 fot lång drivs med vatten hydraulik, och tar fartyg upp till 300 ton.
Slipen på Bassholmen |
På föreningen Allmogebåtars hemsida kan man läsa detta:
"Slipen på Bassholmen som är unik av sitt slag och är sedan några år under renovering. Slipbanan med sina tre rälsspår byggdes år 1901. Slipmaskineriet består av en drivkälla för en tryckpump, rörledning till slipens maskinhus och slipbana med slipvagn. Tryckpumpen drivs av en tändkulemotor på 25 hkr. Pumpen är tillverkad av Borås Mekaniska Werkstad och ger ett vattentryck på 400kg/cm2. Tryckvattnet överförs till cylindern i maskinhuset. Medelst en kolv med en dragstång kopplad till slipvagnen kan den dra upp fartyg på slipen. I huset finns en anordning som drar tillbaka kolven efter fullbordat drag."
Det är en fantastisk kulturskatt den där fina ön - Bassholmen!
//Linda
1998 tas sillen slut???
SvaraRaderaYou mean 1898, right?
Ja visst Christer menar jag 1898, snbblat på tangenterna typ.
SvaraRadera