onsdag 7 november 2012

VISSEN RELATION

Gårdagens uppmaning att nå sitt mål och leva sin dröm har gått i uppfyllelse, i alla fall för USA president Barack Obama. Han lyckades att få det amerikanska folket att tro på honom och får således leda ett av världens mest inflytelserika länder ännu i fyra år. En utmaning som heter duga. Vi i övriga  världen är ju liksom ofrivillig delägare i USA.


För världen är starkt beroende av USA, och USA starkt beroende av världen. USA:s ekonomi utgör nästan 25 procent av världsekonomin. Runt en tredjedel av världens alla aktier och räntepapper är amerikanska. Många länders pensionskapital är därför placerat i USA. Årligen behöver USA attrahera - låna från omvärlden - ofattbara 40 procent av världens samlade finansiella sparöverskott för att ekonomin ska kunna växa.

Jag önskar honom lycka till och tänker inte delge er mer om USA just nu. Däremot tänkte jag på det där med att växa. Läste ett klokt citat i morse som löd så här:

"Om jag själv får näring, kan jag också hjälpa andra växa"

Och visst är det ju så att det handlar om att både kunna ge och ta. I alla tänkabara relationer, så som i arbets-, vänskaps-, kärleksrelationer.




Får man aldrig höra att man gjort något bra, aldrig får en gnutta beröm eller bekräftelse att man betyder något, vissnar relationen.



Vi alla behöver bränsle för att växa. Det gäller givietvis också ren näring i form av mat och idag kommer jag att välja den rätt som får mig smått euroforisk när jag ätit den: sushi.



Något annat som också kan få mig att bli smått euroforisk när det gäller mat är: sillbordet på m/s Byfjordens julbordskryssningar.

Kan jag varmt rekomendera till er som gillar sill!


//Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar



Blogg listad på Bloggtoppen.se