tisdag 4 december 2012

ETT HEMLIGT LJUS

Idag har Barbro namnsdag och det heter en av mina favoritförfattare i förnamn. Det är Barbro Lindgren jag menar. Denna fantastiska kvinna med en underbar fantasi som berikat många lästimmar för mig och mina barn, med böckena om Max bil, boll, nalle m.f.



Jag tror att jag skulle kunna rabbla bitar ur boken "Den vilda bebisresan" om jag blir väckt mitt i natten och tillfrågad om det.


Som den här härliga:


"En dag när allt är tyst och lite tråkigt får bebin lust att göra något bråkigt. Han tar en låda ur sin mammas skåp. Nu ska han ut och åka båt! Och herr Kanin och herr Giraff och lilla Vild får åka med på färden - de vill ju också se sig om i världen!"



Fler böcker som berört är Lilla Sparvel och inte minst det tokiga äventyret: Loranga, Mazarin och Dartangjang. Hon har även skrivit vackra dikter som denna "Lilla Barn", som passar vid dop:

"Du lilla barn som sover sött i skuggan av en lind
med handen ömtlig och vit intill din rosenkind
Se pannan lyser av ett hemligt ljus
och överallt hörs lindens milda sus

Av yra bin är linden full
De sjunger med en sällsam styrka
Och lindens blommor lyser liksom gull
Det dånar i dess lövkupol som orgeln i en kyrka

Snart är du stor och dansar borti skuggan av en lind
Jag stannar ensam och tänker på att sommar´n var så kort
Blott vindens röst den hör vi inom oss
och evigt hör vi lindens milda sus"


Då Barbro ej bor i Uddevalla var det nog inte lindarna längs Bäveån hon syftade på, men de tänker jag på när jag hör trädnamnet, lind.


Den kanske mest klassiska Uddevallavyn man kan tänka sig, som man kan beskådas från akterdäcket på skärgårdsbåtarna när de ligger vid kaj här utanför rederikontoret i Södra Hamnen i Uddevalla. Vyn ovan är ett vykort från början av 1900-talet.

//Linda

P.S: GRATTIS till alla Barbro idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar



Blogg listad på Bloggtoppen.se