tisdag 3 maj 2011

VACKRA GRANNVILLOR

Efter den tragiska branden i söndags har jag blivit än mer uppmärksam på de få fina, gamla villor Uddevalla har kvar. Varje arbetsdag har jag förmånen att passera denna fina kåk - Windingsborg, då den ligger granne med Skärgårdsbåtarnas rederikontor.

Windingsborg
Jag bara älskar den kraftiga murstocken som liksom andas värme även på utsidan trots att det inte kommer rök ur den. Huset är uppfört i slutet av 1800-talet av John Peterson, driftig man som bl a drev ett repslageri och var Sveriges första oljeimportör. Under sin verksamma tid hann han också med att vara förvaltare av Gustafsbergs barnhus och lät med egna medel anlägga strandpromenaden mellan Gustafsberg och Lindesnäs.

Tack John för det och tack den arkitekt som ritat huset! Det känns på något vis att arkitekter var modigare på den tiden när det gäller att skapa små och stora detaljer på husen samt att byggmästare var lite mer noggranna och med kärlek skapade snickarglädje. Om nu noggranhet och mod kan liknas med vid förmågan att konstuera hus som står kvar än idag på 2000-talet och väcker nyfikenhet & tacksamhet hos oss. Eller i alla fall hos mig!

Kärleksfulla små detaljer

Tacksam är jag även just nu för att jag arbetar inomhus och önskar kärlek & värme till er alla detta ruskiga väder! //Linda

1 kommentar:



Blogg listad på Bloggtoppen.se