söndag 24 juli 2011

GRATTIS HELA DAGEN

Känns som den gångna veckan har det bakats och ätits en och annan gräddtårta.

Har en förnimmelse att fruntimmerveckans namnsdagsbarn Fredrik, Sara, Margareta, Johanna, Magdalena, Emma, Kristina är de som blir mest uppvaktade på sina namndagar av alla namnsdagsfirare på hela året.

Jag har många gånger funderat på varför det finns namn i almanackan och varför det finns så många namn som så få människor bär? Typ Agata, Tiburtius, Tyko, Yrsa.

I mina resonemang med mig själv, har jag kommit fram till att det måste vara för att man skall skämma bort sig själv med något speciellt, denna dag, i händelse av att ingen annan uppmärksammar att man har namnsdag.

Bra tillfällen att få unna sig något extra, få köpa sig den där klänningen man sneglat på, de där snygga skorna som man inte riktigt tycker att man har råd med, de där fräcka solglasögonen, den där välbehövliga massagetimman, den där urläckra tavlan av favoritkonstnären, de där sidenlena lakanen eller den där mysiga rundturen med m/s Sunningen ihop med en kär vän, släkting man inte träffat på länge...



Därav kommer jag att unna mig en eftermiddagssiesta på de där spetskantade, sidenlena örngottet idag.

//Linda Kristina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar



Blogg listad på Bloggtoppen.se