söndag 12 februari 2012

BOT PÅ ÄLSKOGSKRANKHET

Är det någon som missat att Uddevalla var en av destinationerna de tävlande i "På Spåret" skulle kunna i helgen? Många är de som redan bloggat om detta, Nils på Destination Uddevalla och Gunnar på Uddevallabloggen bl a.

Lägg märket till skärgårdsbåten  0:42 min in i klippet!

Jag vill ej vara sämre med att sprida denna fina bonusfråga om Gustafsberg här i Uddevalla, och den sköna nationalskalden Esaias Tegnér, som skrev underbara verk på 1800-talets början. Beskriven som en smått sinnessjuk man, mycket kärlek- och älskogskrank och blev långt upp över öronen och långt ner i byxorna förälskad i kvinnor runt omkring sig. Kanske var det, som han försökte bota, när han besökte Gustafsberg?

Så här kunde det i alla fall låta, när han var i den sinnesstämningen, en strof ur "I hennes hem" följer här:

.......Man tadlar oss, man vill oss skilja,
Och skvallret måste ha sin gärd:
Men bliv ej rädd, min bleka lilja,
Jag vet vad hopens dom är värd.
Tro ej, att den förstår ett hjärta,
Som du dock en gång mitt förstod;
Det ges ej glädje utan smärta,
Och kärlek finns ej utan mod......

Önskar Er alla, med dessa sanna? smärtsamma, insiktsfulla Tegnér ord, en solig dag full med kärlek! ♥

//Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar



Blogg listad på Bloggtoppen.se