tisdag 3 april 2012

ÄNNU EN DAG I PARADISET


Från den stora ön Australien till den något mindre ön Bassholmen reser vi idag. Ser att syrenerna knoppas i bersån uppe vid gästhemmet och tänker att nu är det inte långt kvar tills man möts av den underbara doften av nyutsprungna vita blomsterklasar mot klarblå himmel.

En doft av paradiset på jorden! Paradis får mig och tänka på Phil Collins goa´ klassiker "Another day in paradise".




Detta lilla paradis, Bassholmen alltså har i dagarna fått en ny hemsida där vi försökt att förmedla det genuina och historiska med ön. Ta gärna en titt på http://www.onbassholmen.com/.





Medans jag letade foton till sidan fann jag dessa två härliga historiska bilderna. Den här till höger från ett bröllop 1912, mellan den dåvarande affärsmannen och hemmansägaren C.J Christianssons dotter Signe och hennes blivande make Carl Grundén.









Ett foto taget lite senare och med skarpare skärpa fann jag i Bohusläns Museums arkiv och här kan man se att 1930 fann det ännu ingen välkomnande trappa byggd mitt i verandan som det finns idag.

Inte heller syns de några vidare stora ekar runt huset, därav kan man tro att de stora roliga lekvänliga träden med sockerdricksgömma i, är en si så där 80-90 år. Kanske något att fira på Bassholmen den 14 juli?

//Linda

P.S: Gratis skärgårdsbåt går från Uddevalla den dagen om man innehar Bohusläningens förmånskort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar



Blogg listad på Bloggtoppen.se