onsdag 25 juli 2012

TRAGISK SYN

Idag är det 56 år sedan den tragiska olyckan utanför  Nantuckets, Massachusetts, USA, då det italienska passagerarfartyget m/s Andrea Doria gick till botten, efter en kollision i svår dimma med det svenska fartyget m/s Stockholm. 51 personer omkommer av de sammanlagt 1 600 som finns ombord på de båda fartygen.



En redares mardröm! Att se sitt fartyg ligga och vila så här på botten. Bilden är tagen någon timma efter att fartyget 'Andrea Doria' gått till botten. Om själva kollisionen kan man läsa följande:





"Olyckan brukar betraktas som en av de märkligaste i sjöfartshistorien eftersom två moderna och välutrustade fartyg (båda hade fungerande radio och radar) krockade mitt på öppna havet. Efter olyckan följde en lång utredning och diverse konspirationsteorier, bland annat om en påstådd guldlast ombord på Andrea Doria. Ytterligare en fördunklande omständighet var att Andrea Dorias loggbok hade gått förlorad. Resultatet blev att inget av fartygens befälhavare dömdes som ensamt skyldig till olyckan.

Stockholm hade gått mot den normala riktningen i farleden vilket är olämpligt men inte förbjudet. Stockholm var liten (cirka 12 000 ton)och gav litet radareko i jämförelse med övriga snabba fartyg på linjen och dessa faktorer tillsammans gjorde att man på Andrea Doria gjorde misstaget att tro att det rörde sig om ett mindre kustfartyg eller en fiskebåt som skulle korsa farleden på väg in mot kusten, inte möta Andrea Doria.

Ombord på Andrea Doria plottade man heller inte radarbilden och därför kunde man varken avgöra hastighet eller riktning på Stockholm. Andrea Doria girade svagt babord  för att, som man trodde, passera bakom det mindre fartyget. När det gick upp för Andrea Dorias besättning att de trots allt skulle mötas gjorde de det mycket värre felet att hålla fast vid att gira babord och möta Stockholm styrbord (högersidan) mot styrbord. Det råder i normala fall högertrafik på sjön. Stockholm girade helt enligt reglerna åt styrbord  för ett vanligt möte babord mot babord. Andrea Doria höll fast vid att försöka mötas styrbord mot styrbord och girade mer babord, Stockholm tvingades gira ännu mer åt styrbord och körde rakt in i styrbordsidan på Andrea Doria. Stockholm hade vid den tidpunkten för länge sedan börjat bromsa, men kollisionen kunde inte undvikas.


Vid kollisionen var Andrea Doria på väg ut ur en tjock dimbank medan Stockholm ditintills hade haft klar sikt. Fartygen hade därför inte kunnat se varandras lanternor. Båda fartygen fick kritik på grund av detta. Andrea Doria borde ha reducerat hastigheten mer i dimman och Stockholm borde ha reagerat på att det syntes ett radareko men inget fartyg och reducerat sin hastighet. Det spekulerades även i om Stockholms radar hade varit felinställd och Andrea Doria därför hade upptäckts för sent. Inget av fartygen hade heller försökt upprätta radiokontakt med det mötande fartyget."

Dimma har vi ej idag här i Bohuslän, utan gassande sol l från en blå himmel och jag som säger som Thomas Ledin sjunger: " Det verkar bli en fin dag idag...."

Må gott alla läsare!

kram

Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar



Blogg listad på Bloggtoppen.se