torsdag 18 juli 2013

HÄRLIG NOSTALGI



På lördag och söndag kan man uppleva sekelskiftskänslan som fanns på Gustafsberg för över 100 år sedan när det firas GUSTAFSBERGSDAGARNA där ute bland de vackra gamla husen och fina parken.

M/S Sunningen går enligt turlistan och gör även en xtra tur ut 15.10.




Hmm... jag kan inte låta bli och tänka på det där med att återuppleva gammal tid, leva om historien och göra en repris av något som en gång var. Funderar på om det är bra eller dåligt?

Och tycker nog att det är mest bra, så länge man inte bara vill vara kvar i det gamla och aldrig finna något nytt. Fast gammalt kan ju bli nytt för vissa, reflekterade jag nyss över, när jag passerade en häftig butik Söders Nostalgi, på Södra Hamngatan här i Uddevalla.

Det finns ju faktiskt mycket som går att återbruka, kolla bara här:


En fantastisk klänning som kanske burits vid bröllop, eller rent utav vid själva frieriet?


Eller så har kvinnan som ägt den kanske varit en flitig Folk Parksbesökare och dansat otaliga danser i denna "blåsa".


Jag kan rekommendera Bohusläns Museums utställning om Folkparkslivet, Får jag lov, som håller på ända fram till den 3 november.

Avslutar med en riktigt härlig nostalgilåt av Marie Fredriksson, Ännu doftar kärleken, som får mina sommarfjun att resa sig på armarna :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar



Blogg listad på Bloggtoppen.se