måndag 29 juli 2013

VIN, HÄNGMATTOR OCH "SJÖ"MÄN

Idag skulle en av mina favoritförfattare Ole Lund Kirkegaard, fyllt 74 år. Att han blev författare och inte sjöman som han började sitt yrkesliv som, kan man tacka hans sjösjuka för. Ett år till sjöss klarade han, men mönstrade av i Sydamerika och flög hem sägs det. Om han mötte de speciella karaktärerna i hans böcker där eller om han hade mycket tid till sjöss, att tänka ut dessa humoristiska (för oss vuxna) och mycket läskiga (för barn) berättelser må vara osagt.


Jag tänker främst på böckerna: Gusten Grodslukare och Otto är en Noshörning som roat mig stort när jag läst dem för mina barn. Varför kan jag inte riktigt säga, om det är för att vissa karaktärer beter sig så korkat eller om det är för att det goda liksom vinner över det onda i slutet eller för att de som till synes verkar svaga oftast visar sig vara de smartaste och starkaste i längden eller om det just bara är för att det händer oväntade händelser som bubblar av en fantastisk fantasi.

Ett citat av herr Kirkegaard som jag gillar är just det om fantasi:

Man ska använda sin fantasi. Det har barn lätt för, men vuxna har glömt den
 
Fast ibland känns det som om dagarna ej har timmar över till fantasier, p g a alla måsten man har eller tror sig ha. och detta gäller ju inte minst på semestern. Gräsmattor som skall klippas, släktingar som skall besökas, böcker som skall läsas, köttbitar som ska grillars, makrillar som skall fiskas, vin som ska drickas, besöksmål som skall upptäckas och hängmattor som skall liggas...
 
Med det kan jag inte låta bli att delge er ett citat till av Ole:
 

Man ska hitta det man är bra på och inte slösa krafter på det man inte gillar
 
Och på tal på gillar så fyller en kvinna jag verkligen gillar 43 år idag. Hon heter Lisa Ekdahl och har skrivit många låtar med texter om män som hon gillar/gillat. Den här t ex. Öppna upp ditt fönster...
 
 

 
 

 
 

 
 

1 kommentar:



Blogg listad på Bloggtoppen.se