tisdag 28 januari 2014

GRATTIS KALLE

Idag säger jag varmt grattis till alla med namnet Karl eller med stavningen Carl, som har namnsdag dagen till ära. Män med namnet Karl får ofta smeknamnet Kalle har jag noterat. 


Och Kalle kallas ju även de som jobbar som däcksmän på våra skärgårdsbåtar: närmare bestämt Hopp-i-land-kalle.


Förra sommaren bar de ej sjömanskostym, men det är något som ja starkt funderar på att inför som uniformskrav, matrosjacka och sjömanshatt hade väl varit passande.


I Japan t ex har man sedan 1920-talet haft skoluniformer kallade sailor fuku inspirerade av sjömanskostymen.





Sjömanskostymens historia lyder på följande vis: det är ett klädesplagg som ursprungligen bars av sjömän,

men som var vanligt som finkläder för barn från 1840-talet, sedan fyraårige prins Albert Edward av Storbritannien 1846 blivit avmålad i sjömanskostym, och fram till 1930-talet.





Idag finns den att köpa i välsorterade maskeradkostymaffärer samt som scenkädsel på bl a Håkan Hellström.


Håkan har ju skrivet så många vackra texter och idag var det svårt att välja, men det blev denna " Det kommer aldrig va över för mig" tillslut.


För det är så kärleken kommer aldrig gå över, i detta fallet syftade jag på min kärlek till havet alltså ;-)

2 kommentarer:

  1. Vet du vad de tre vita ränderna på kragen symboliserar?

    SvaraRadera
  2. Nix låt oss veta Lae i Nordtorp, jag är jättenyfiken nu.

    SvaraRadera



Blogg listad på Bloggtoppen.se