fredag 24 januari 2014

KÄNNER LYCKA

Tjoho, idag ler mitt historiehjärta extrastort, för igår beslutades i Kultur och Fritidsnämnden att hela landeriområdet på Emaus kulturminnesförklaras. Känner lycka! Härligt att man förstår värdet i huset och dess unika och spännande historia.


Nu hoppas jag innerligt att renoveringen av huset kan fortskrida så att man kan hitta någon kommunal eller extern verksamhet som kan flytta in där. Jag tänker genast ett litet vandrarhem med ett tillredningskök på bottenvåningen som man vara med i och lära sig att laga äkta traditionell bohuslänsk eller för den delen svensk husmanskost från grund och botten med ekologiska och närodlade produkter.




På helgerna, åtminstone, ska huset vara öppet för allmänheten så man kan få beskåda alla vackra takmålningar. Ca 40 000 besöker detta naturreservat varje år och är säkert nyfikna på att få komma in och kika och fika.



Tänk bara, va mysigt att sitta och njuta i trädgården med en kopp te/kaffe/varm choklad och äta en god smörgås, eller kanske en våffla likt de där goda som vi serverar på Bassholmen med glass och varma sommarbär.







Eller kura framför en brasa i någon av de åtta kakelugnarna som finns inne i huset en bister vinterdag. Och få berättat för sig vad är landeri är och dess kusliga historier som utspelat sig där upp på söders höjder med den huvudlösa riddaren som spökar om natten.

Men även fått kännedom om den fina poesi som andas romantik, som Esaias Tegnér diktat om platsen, som ju ännu stämmer bra in på något vis.


Jag kan även tänka mig julmarkand där och skördefester och traditionellt midsommarfirande med sill och lyfta fram dess historia och massa, massa andra trivsamma aktiviteter för barn och vuxna från när och fjärran...

1 kommentar:

  1. Några av mina kolegor och jag har spånat och "brainstormat" kring vad man kunde använda huset till och jag som är lärare tänker väl att så kul om man kunde ha marknader av olika slag, som du är inne på ovan. Man kunde har friluftsteater och bak och bröd från Uddevalla gymnasieskola. Viktigt att få det att gå runt året runt också. Hade önskat att man kunde ha en öppet helg så att alla uddevallabor och andra kunde få se huset inifrån och få en bättre känsla för det. Helt underbart vackert hus.

    SvaraRadera



Blogg listad på Bloggtoppen.se