måndag 18 april 2011

BÖLJANDE BLÅ BLOMHAV

Mmmm....den där ljuvliga solen flörtade ju med oss i helgen och jag fick fört på slapparsöndag på min lista över insamlade vårtecken. Att leta och att samla på minnen och saker, sitter sannolikt väl etsat i våra kvinnliga gener från den där tiden då våra förfäder ägnade sig åt att finna mat för dagen. Då vi idag har det så bekvämt att vi kan få tag på detta dygnet runt i div. affärer tillgodoses troligtvis behovet genom att samla på materiella ting istället.

Personligen samlar jag på vackra nya & gamla, ärgade, rostiga föremål, gärna på bild men även som små och stora prydnadsföremål i trädgården. Har bl a en gammal propeller liggandes på en liten kulle på bakgården.


Det är lite märkligt men jag tycker att det flockas fler och fler underbara blåa scilla kring den från år till år. Känns som den liksom kallar på de blå blommorna på något vis, för att den längtar tillbaka till det glittrande blå havet men har insett att den ej kommer dit igen. Utan det enda sättet för den att få bada i ett hav är att få bada i ett detta hav av blå blommande scilla om våren.

Scilla bifolia i Hasselbacken Uddevalla



Tipsar er som gillar hav (av blommor) att besöka Hasselbacken i centrala Uddevalla och njuta av gräsängarna där som just nu bjuder på välutslagen scilla i mängder och som får mig att tänka på blått böljande hav och längta efter en tur med skärgårdsbåtarna.

Önskar alla en god start på veckan!

//Linda

1 kommentar:



Blogg listad på Bloggtoppen.se