torsdag 5 maj 2011

NAKNA NYMFER

Hus har ju varit temat för veckan, så jag fortsätter en dag till i den genren. Har själv den angenäma möjligheten att sitta i ett historisk hus under arbetstid och svara i telefonen, mönstra av o på personal, trafikplanera, blogga och göra annat som hör en redares arbete till.


 Detta hus, stadens varmbadhus, ritades av G W Landberg och byggdes 1907 av byggmästare Stening som tidigare uppfört Tornhuset. Här fanns tvagningsmöjligheter och en simbassäng som mätte 7 x 5 m. Idag är bassängen igenlagd.

I huset finns bl a Turistbyrå, en vinimpotör, en arkitekt, en redovisningbyrå och vi på Skärgårdsbåtarna.




Huset är prytt med charmiga och vackra målningar och dekorationer, väl synliga och naturtroget avbildade på vissa delar av huset och på andra ställen betydligt mer dolda och hemlighetsfulla.



Idag ska jag avslöjar en hemlighet! Det är hur jag får alla kunder att hitta rätt till rederikontoret och skärgårdsbåtarnas tilläggsplats i Södra Hamnen i Uddevalla.  

Jag brukar leende säga: - Håll utkik efter ett stort gult tegelhus, med fyra nakna badnymfer på taket!

De flesta hittar sedan hit utan svårighet, fast det är lite lustigt och något märkligt att män har lättare att hitta rätt.

Kanske är det bara en ren slump att det är så, eller kan de dras till de nakna nymferna?

Hmm....jag tror det kan vara så...

//Linda



                                                                                       



2 kommentarer:

  1. Kul att du gör oss uppmärksamma på dessa fina gamla byggnader Linda

    Detta hus väcker minnen. Där lärde jag mig simma, tog mitt första simborgarmärket. Vill minnas att det var 16 varv i bassängen. Blev även ett och annat besök efter att det byggts om. Under mina år i Uddevalla Turisttrafiks båtar hade man ju kontakt med kontoret som låg där.
    Bertil

    SvaraRadera
  2. Roligt att höra att fler roas av gamla byggnader än jag. Tack Bertil för att du delgav dina fina minnen! /L

    SvaraRadera



Blogg listad på Bloggtoppen.se