fredag 6 maj 2011

SKARPSYNTHET

Funderar en del på vad det är som gör att vissa registrerar detaljer och andra inte. Om det är en konstnärlig fotoskärpa som vissa har eller om det har med nyfikenhet att göra? Att vissa vill upptäcka nya ting och vyer medans andra verkar mer mätta och nöjda med det de är vana med. Eller om har det med tid och målfokus att göra, att vissa inte hinner stanna upp och se det vackra på vägen mot målet. Kan hända är det rentutav manligt eller kvinnligt och har ingen betydelse om detaljen är vacker eller ej. Fast det som är vackert i mina ögon är ju inte en garanti att det berör på samma sätt i andras.





Med skarpsynt blick fångade jag ytterligare en detalj på gamla badhusets fasad idag. Dessa vackra (med mina ögon sett) näckrosor. Märkligt nog får näckrosor mig att tänka på guldfiskar....






......som vidare får mig att tänka på en vacker (i mina ögon sett) tavla av konstnären Henri Matisse. Den triggar mitt sinne att le och börja tänka på strofen 'we just two lost souls swimming in a fishbowl year after year' från Pink Floyds vackra (i mina öron hört) låt  "Wich You Were Here".

Tänk vad härligt och underbart att små, små detaljer kan få oss att associera till vackra (i mitt sinne i alla fall) minnen som berör.

Trevlig fredag önskar Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar



Blogg listad på Bloggtoppen.se