lördag 25 juni 2011

MOSSLINDA MOSSLUNDA

Trots att jag trotsade dansen kring stången tidigare idag kan jag inte låta bli vissa tradtioner. Vad vore midsommarnatten utan sju sorters blomster och den klassiska visa vid midsommartid.

Kan inte riktigt bestämma mig om jag gillar den här poppiga versionen eller inte...får lyssna ett par gånger till tror jag bestämt. Ibland måste vissa låtar, känslor, företeelser, smaker och dofter upprepas för att det liksom ska fästa hos mig.

Visa vid midsommartid skrev 1946 av Rune Lindström och tonsattes av Håkan Norlén och har upprepats mången gång efter den för första gången spelades.


Olvon (Viburnum opulus)

Visa vid midsommartid

Du lindar av olvon en midsommar krans
och hänger den om ditt hår.
Du skrattar åt mångubbens benvita glans
som högt över tallen står.
I natt ska du dansa vid Svartrama tjärn
i långdans i språngdans på glödande järn
I natt är du bjuden av dinmman till dans
Där Ull-Stina Gull- Lina bor.

 Nu tager du månen från Blåbergets kam
att ge dig en glorias sken
att ynglet som avlats i gölarnas damm
blir fålar på flygande ben.
Nu far du till Mosslinda Mosslunda mor
Där Ullstina Gullina Gullfina bor
Inatt ska du somna vid Svartrana tjärn
där skogen och mossan är len.

 
Midsommarblomster (Geranium sylvaticum)

Det kan bli lite trixigt att få lagt de där sju sorternas blommor under kudden om man somnar i mossan. Men för de töser som lagt sig ordenligt i sina sängar med blomster under kudden, kommer den tilltänkte mannen uppenbara sig för i drömmen... 

TIPS! För er som ej finner sju blommor, sägs det funka att ställa sina skor som ett T och läsa ramsan:

'Jag ställer mina skor i T, för att i drömmen min älskade få se!'

Vem vet kanske blir det en sanndröm för vissa och bröllop ombord på en skärgårdsbåt för dessa nästa midsommar som följd, om de har tid och vänta så länge....
 
//Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar



Blogg listad på Bloggtoppen.se