måndag 22 augusti 2011

SALT SKOLSTART




Gårdagens frukost ägg och salt matjesill från Lysekil på rågbröd är och förblir en favorit hos mig....







 ....likaså salta godissillar med lakritssmak!





Idag börjar många barn och ungdomar skolan för första gången eller efter ett långt vilsamt sommarlov. Fick kännedom om några smaskiga läroböcker från Gleerups,


som jag personligen undrar om inte godissuget skulle bli större än språksuget, om jag fick lagd på min skolbänk?



Fast det sägs att Språkgodis är en omtyckt språklära. Övningarna har enkla instruktioner som gör att eleverna kan arbeta självständigt med sina böcker. Tydliga och glada illustrationer underlättar arbetet med språket. Böckerna inleds med ett arbetsschema, och passar därför bra i elevernas egen planering.

Sega råttan (skolår 1) tränar moment som alfabetet, ljudenlig stavning, sammansatta ord och skrivande med hjälp av bilder och tankekarta.

Gröna grodan (skolår 2) tränar förutom moment ur den första boken alfabetisk ordning, vokaler och konsonanter, stavelser, ng- och j-ljudet, substantiv, verb och adjektiv.

Salta fisken (skolår 3) tränar förutom moment ur de två tidigare böckerna interpunktion, tj- och sj-ljudet och synonymer.

Hmmm....nä, vad vet jag om detta? En sak som jag i alla fall vet är att jag gillar lakrits.

Lakritsrot, (Glycyrrhiza glabra)


Trots att de ser ut som rena träpinnar, är de mjuka nog att man kan tugga på dem. Lakritsrot kan ha antingen en salt eller söt smak.
Precis som minnena ombord på skärgårdsbåtarna.







Lakrits stundom få mig o tänka på bardiskar med laktritsshots....






Salmiakki Koskenkorva, i dagligt tal salmiakkikossu samt salmari (finska) och salmare (svensk). Utmärkande för denna variant är att den innehåller äkta Kosekenkorva brännvin och krossat godis i form av Turkisk peppar.

Bassholmen

I och med Finland, så tänker jag på bastu, och kan då inte låta bli och tänka på Bassholmen.

Med dess lilla underbara ljusgula bastubyggnad. Bohusläns bästa stället att bada bastu på, i mareld, så här års!


//Linda
 


1 kommentar:

  1. Linda, du har spännande associationer. - och en vacker blogg.

    SvaraRadera



Blogg listad på Bloggtoppen.se