tisdag 16 augusti 2011

"TYSTANDEN ÄR MIN BÄSTA VÄN"

Hmmm....
man kan lura på om poeten Wilhelm von Braun (1813-1860) fick uppslaget till texten i sin "Stark i sin oskuld": "Liten pilt i fjällskog gick. Rosig kind och änglablick. Munnen röd som tufvans bär. -Kors, hvad jag är ensam här!" när han strosade runt i skogarna under sin vistelsetid vid Gustafsberg?



Alice Tegnér (1864-1943) tolkade, tonsatte och omarbetade senare denna texten, i den välkänd barnvisa "Mors lilla Olle".


Elsa Beskow (1874-1953)  målade en bild av denna söta gosse, och den kommer raskt fram i mitt redarminne. Troligtvis är jag ej allena om det.


Även om just den lille Olle inte ville vara allena, så verkar tystnad och ensamhet, varit något som Wilhelm tycktes gilla. Han lär uttryckts sig så här under en promenad med August Blanche på Norra Kyrkogården i Uddevalla:


" Ack, den som finge bo här under lindarna. Här finns det svalka i sommarnattens hetta...." Här är det överallt så tyst. Och tystnaden är min bästa vän..."

På just denna kyrkogård i Uddevalla, finner man en minnessten över poeten. Han fick sin sista vila här efter att ha vistas en sommar på Stora Kornö, för rekreation och salta bad. Dessvärre ådrog han sig en stygg lunginflamation under hösten, som han ej klarade, då hans kropp varit allt för glad i stora toddybrickor och glada punchfester.

Stora Kornö

Stora Kornö ligger inte långt från Lysekil, och man kan se denna pittoreska lilla ö, när man reser med m/s Byfjorden till just Lysekil, på onsdagar under sommaren från Uddevalla.

//Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar



Blogg listad på Bloggtoppen.se