måndag 5 september 2011

FARLIGA FANTASIER

Illustratören Stina Wirsén som jag omskrev igår, har även ritat de goa nyfikna barnen Rut & Knut. Det finns12 fantastisk bra böcker med olika teman att läsa för barn i förskoleåldern, och faktum är att även jag som vuxen lär mig ting när jag läser dessa ihop me mina barn.

  1. Rut & Knut tittar ut på kroppen. Tandtroll och skelett
  2. Rut & Knut tittar ut på mat. Plättar och potatis
  3. Rut & Knut tittar ut på vilda djur. Älgar och gråsuggor
  4. Rut & Knut tittar ut på väder. Solsken och spöregn
  5. Rut & Knut tittar ut på resor. Tåg och trafikljus
  6. Rut & Knut tittar ut på skolan. A B C och 1, 2, 3
  7. Rut & Knut tittar ut på tid och rymd.
  8. Rut & Knut tittar ut på tama djur. Kossor och kaniner
  9. Rut & Knut tittar ut på sagoväsen. Älvor och troll
  10. Rut & Knut tittar ut på liv och död. Änglar och...
  11. Rut & Knut tittar ut på naturen. Kottar och klorofyll
  12. Rut & Knut tittar ut på urtiden. Stenar och dinosaurier

Tänker på den där sista boken med dinosarier som tema, i anledning av de som hände igår ombord på m/s Byfjorden med möjlighet att ta på havsinvånare, och invigningen av Hafstensfjordens naturreservat från m/s Sunningen.


Havets djup och mystika arter därnere får mig att undrar ibland hur gammal världens äldsta fisk/varelse är och var den bor? Och hur många giftiga, farliga arter det finns?


Får mig även och tänka på sjöodjuret Nessie i Loch Ness i Skottland, detta mystiska. farliga?, fantasieggande vidunder. Som människor åker över världshav för att eventuellt få en skymt av.




Tänk om vi här i Uddevalla haft ett mystiskt sjöodjur som bara visa sig någon gång ibland för våra skärgårdsbåtsresenärer. Vilken resandeanledning det hade skapat och vilken spännande orsak att erbjuda kunderna resor på fjorden under en ännu längre säsong än den vi har nu.

Hmm...det är märkligt det där med hemligheter och ting som man tror man sett fast man inte säkert kan säga vad det var som hände eller hur det såg ut. Eller om det var fantasin som spelade en ett spratt för att man verkligen ville se de där fantastiska, lite farliga som man såg eller tycktes se.

//Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar



Blogg listad på Bloggtoppen.se