fredag 9 september 2011

FRÄCKA FREDAG

Fredagen är här och det infinner sig en skön & yster stämning på skolor, kontor, verkstäder och vissa affärer.



Syftar här på Washingtons Olssons Chark Eft. på Södra Drottninggatan i Uddevalla. En kötthandlare som båtens kock Fredrik Sjöström beställer från när han ska laga till en mör oxfilé med skogens goda svampar eller något annan god kötträtt.





Även vid Kjell Fisk disk inne på Kvantum Supermarket på Göteborgsvägen ringlar sig kön för att inhandla helgens fisk & skaldjur. Mitt i eftermiddags ruschen levererar de även räkor o kräftor till kvällens skaldjurskryssning på m/s Byfjorden.



Ett tredje ställe som är välbesökt en fredag är Systembolaget. Många kassar med öl, vin och en och annan flaska champagne bäras ut genom dess portar.

God dryck o mat hör helgen till! Till det passar ofta ett gott skratt och det bjuder ju ibland
fredagsfräckisar på. Jag bjuder på en 'söt' variant här:



- Pappa, jag har glömt vad det heter.
Vad heter det när två människor ligger ovanpå varann?
Pappan något generad:
- Öööh...älska?
- Nej nej, det heter något annat
- Ööh...gänga?
- Nej nej.......
Pappan illröd i ansiktet:
- OK, DET HETER KNULLA FÖR HELVETE
- Nää...nu kom jag på det, det heter ju våningssäng.



Väljer man inte våningssäng i helgen rekomenderar jag ett besök på Köket för att lyssna på Psycho Therapy på lördag. Och på söndag måste man passa på att åka med m/s Sunningen då det är sommarens sista dag på turlistan.

//Linda

P.S: Jag känner mig oerhört generös idag, så jag passar även på att bjuda på en av de bästa låtarna man kan lyssna på, på just en fredag: Friday I´m In Love, med The Cure.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar



Blogg listad på Bloggtoppen.se