måndag 24 oktober 2011

SJÄLSLIG RO OCH TEA FOR TWO

The Willow Tea Room

Tänker fortfarande på det där tedrickandet som troligtvis pågick ombord på Titanic när hon förliste. Min snart 13-åriga dotter brukar säga: - Kaffe ska jag aldrig börja dricka, men te tror jag att jag kan börja gilla, det doftar så gott och har så hög mysfaktor.


Högsta mysfaktorn gällande tedrickning, som jag har upplevt, hittills, var på The Willow Tea Room i Glasgow, grannstad till Uddevallas vänort North Ayrshire, Skottland. Där bjöds gott te, underbara scones, smarrig sylt och en fantastisk atmosfär, om man gillar Mackintoshdesign, förstås.





Även Uddevalla bjuder på ett tefik, med hög mysfaktor; YERBA. här kan man finna te från all världens hörn och få ta del av hur man dricker denna dryck i ex. Japan.

YERBA, Norra Drottninggatan

Uddevalla har ytterligare vänorter, bl a en vänort i Japan, Okazaki. Där befinner sig rektorn, några lärare och elever från Fridaskolan just nu på besök. Läs här vad vänortssamarbetet går ut på.

Sammanlagt har Uddevalla sju stycken vänorter:
  • Skien, Norge
  • Thisted, Danmark
  • Loimaa, Finland
  • Mosfellbaer, Island
  • Jôhvi, Estland
  • Okazaki, Japan
  • North Ayrshire, Skottland

En gemensam nämnare som sex av de sju delar med Uddevalla är att de är kustorter med närheten till havet.

//Linda

P.S: Här kommer en go' låt om själslig frid och hav, med den svenska artisten Ulf Lundell:

'Jag trivs bäst i öppna landskap, nära havet vill jag bo....'

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar



Blogg listad på Bloggtoppen.se