onsdag 9 november 2011

SKRATT SOM MEDICIN

Har gjort min första anteckning i tacksamhetsdagboken och började lite blygsamt med tre ting jag känner mig tacksam för;

Foto: Leif Plasidius

1. Att jag har förmånen att arbeta med tre skärgårdsbåtar varav två av dem är kulturarv och över 100 år gamla.

2. Att det hitills är ca 18 000 passagerare som fått sig ett eller ett par salta & söta minnen ombord i sommar på våra reguljära på fjordarna i Bohuslän med dessa tre fina båtar.

3. Att jag har en trogen skara nyfikna bloggläsare som läser mina refllektioner.



Känner med ens att tacksamheten, förbyttes i ett glädjefyllt leende. Glädje beskrivs som ett känslotillstånd av tillfredsställdhet. Människor uttrycker ofta glädje genom att le eller skratta. Det finns forskning som visar att skrattet kan ha positiv inverkan på hälsan. Man har t.ex. kunnat påvisa att patienter med typ 2-diabetes, kan med hjälp av skrattet förbättra kolhydratomsättningen. Forskare har även påvisat att patienter med smärtor kan uppleva en lindring om de utsätts för humor.

Ett skratt på ca 10-15 minuter kan öka förbränningen med ca 10-40 kcal. Detta gör att det kan finnas viss sanning i att "ett gott skratt förlänger livet". Om man skulle skratta varje dag i ett år skulle det kunna motsvara ett en viktminskning på 0,5-2kg per år.

Ett roligt sätt att minska i vikt på, må jag säga!

//Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar



Blogg listad på Bloggtoppen.se