onsdag 28 mars 2012

FYSISKA MÖTEN

En välkomnande människa lever i en välkomnande värld, en fientlig människa i en fientlig värld. Alla och allt vi möter är en spegelbild av oss själva, har den kloka Ken Keyes Jr sagt en gång. Och Jan G på Värdskapet påminde mig om det häromdagen. Tack Jan!


Även att bli och vara mer välkomnande mot sig själv och andra är ännu ett medvetet val vi gör. I frågan hur man skapar ett vinnande affärsverksamhet ställs ofta frågan:

”Hur vill du att dina gäster ska bli mottagna? Ska jag bara släppa in dem eller vill du komma och ta emot dem själv?” Det känns som om svaret på de frågorna kan bli djupare än just det fysiska mötet med människorna som söker, köper eller besöker kontakt med, skärgårdsbåtarna eller någon annan verksamhet som förmedlar tjänster och upplevelser.

Alla företag och organisationer borde ställa sig följande frågorna istället, eller också ihop med de två ovan: Hur vill jag att mina gäster ska bli mottagna? Ja, hur vill jag egentligen möta andra människor? Inte nödvändigtvis rent fysiskt utan mer på ett mentalt plan så att säga. Släpper jag bara in andra eller kommer jag och tar emot dem själv?


Det är med stor sannolikhet en fråga om min egen närvaro i stunden och någon sorts medvetenhet, om hur jag väljer att ta emot och välkomnar andra. Just det, så är det ju, valet är själva nyckeln, det medvetna valet!

//Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar



Blogg listad på Bloggtoppen.se