lördag 10 mars 2012

MÄKTIGT & SKRÄMMANDE

Läste just att valfångsfartygen utanför Japan dragit sig hemåt och avbrutit årets valjakt utan att ha dräpt alla valar som de tillåtits till. Av de 900 lovliga stackarna, har de endast lyckats fånga 266 vikvalar och en sillval.

Sillval
Som ni säkert förstått på min ton hittills, är jag starkt emot valjakt. Att döda exempelvis, sillvalar som det bara finns ca 65 000 individer av i världen är ofattbart. Dessa stora fina djur, näst största av alla valar efter blåvalen, blir på norra halvklotet 18 till 24 meter och på södra halvklotet 20 till 27 meter långa. Mäktigt!

Det sägs att valarna jagas för dess kött, men jag tror personligen många betalar bra med pengar för att få vara med om denna unika jakt. Jag, som redare, försöker ju själv komma på unika upplevelser ombord på våra båtar, så jag har förståelse att man vill göra fångsten säljbar.


Men jag har svårt att förstå människor som köper aktiviteten när man vet att man är med om att utrota ett djur som funnit i urminnes tider på vårt jordklot. För forskare anser att de första valarna troligen uppkom vid mellersta eocen för ungefär 50 miljoner år sen




Skrämmande är det, att vissa gör, köper och gynnar vad eller vem som helst för och med sina pengar...gruff!

//Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar



Blogg listad på Bloggtoppen.se