måndag 8 oktober 2012

JAG ÄR I NÖD

Då jag ju igår utlovade att temat för veckan skall vara rosa, kommer jag givetvis att hålla detta. Tänker genast på hur få män som som har garderoben full med kläder i den färgen.

Personligen tycker jag att en rosa välstruken skjorta, smyckad med vackra manchettknappar, kan vara väldigt stiligt.

Manschettknapparna torde ha kommit i bruk under 1800-talet då de mjuka spetsmanschetterna ersattes med stärkta manschetter vilka på grund av sin styvhet inte lät sig knäppas med vanliga fastsydda knappar.

I modern strikt herrklädsel utgör manschettknapparna ett av de få allmänt accepterade inslagen av smycken för män, och knapparna är därför ofta tillverkade i ädla metaller som guld och silver.


De kan även vara försedda med ädelstenar eller kulört emalj. Som dessa föreställande signalflaggor:


Just denna kombinationen skulle kunna väcka lite uppmärksamhet bland sjöfarare i alla fall, då flaggorna ihop betyder: Jag är i nöd!

Det är dock inte ovanligt att manschettknappar utformas och väljs för att spegla bärarens identitet, till exempel genom släktvapen eller som symbol för något intresse bäraren har.

En sportbilsintresserad skulle nog med stor sannolikhet bli såld på dessa, vilket skulle kunna betyda: "Jag är sportbilsnörd!"


//Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar



Blogg listad på Bloggtoppen.se