måndag 12 november 2012

ALLT DETTA SAKNAR JAG


Cheescake N.Y style
Kurt och Konrad gratuleras idag på namnsdagen! Jag känner faktiskt flera med båda namnen så vem vet man kan kanske få smaka tårta idag?


Som namnsdagsgåva skulle jag ge bort boken "Mörkrets hjärta" av sjömannen och författaren Joseph Conrad eller kanske boken "Pionjärerna", som vi som gillar havet kan känna igen oss i. 





Här följer ett citat ur boken om längtan till havet:

"Så jag känner mig en smula svag fysiskt, och inte så lite demoraliserad; och dessutom tror jag faktiskt att jag är offer för hemlängtan efter havet, trängtan efter att återigen få se ut över de oändliga vidder av saltvatten som vaggat mig så ofta, som så många gånger har lett mot mig under det glittrande solskenet en vacker dag, och som, många gånger även det, har vräkt hotelser om döden i ansiktet på mig med vindpiskat vitt skum virvlande från alla håll under en mörk decemberhimmel. Allt detta saknar jag."

 

Väl efter många och långa resor på världshaven flyttade den polskfödda sjömannen till England och närmare bestämt platsen, Kent, där han avslutade sitt liv.

Tvärt emot ett avslutat kapitel känns väl popgruppens, Kents fina låt, "Jag ser dig"
 om kärlek och respekt, även de dagar då det känns tungt.

"Och jag följer dina gnistor under tunga moln
Och jag vet exakt vart du ska gå
En lögn blir lätt en sanning när den kommer inifrån
och det enda som är säkert är att
Jag ser Dig"


Och med den uppmanar jag ALLA att visa mer just, kärlek och respekt!

//Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar



Blogg listad på Bloggtoppen.se