fredag 15 mars 2013

RIKAST I UDDEVALLA

För att på något vis förstå mig på Uddevallas historia och släktskapen mellan familjerna Hegardt, Thorburn, Bratt, Bagge, Koch och Knape, så tänkte jag att det nog kan vara lämpligt att veta vem som varit mest förmögen. För det brukar av någon märklig och underlig anledning också vara de som får bestämma.

Och på den tiden fick väl inte kvinnorna bestämma vem de skulle gifta sig med utan blev liksom ihoptutade med lämpliga män?! Eller iallafall vad deras föräldrar ansåg lämpliga.

Så jag har funnit följande:
År 1715 toppades "rikinglistan" av:

Börje Nilsson Bagge
Anders Waldenström
Arvid Hasselgren
Christen Hammar

År 1721 blev herr Nilsson Bagge nedpetad till en andra plats och nya män kom upp på ledande positioner:

Jöns Koch
Börje Nilsson Bagge
Anders Knape
Casten Werner
Petter Coopman

För er som också trodde att Petter var grundaren av COOP så är fallet ej så :-) han var en tillfälligt boende göteborgare som snart flyttade tillbaka dit. Hur dessa herrar förvärvat sina tillgångar kommer jag berätta mer om fram på. Men de flesta var verksamma inom sågverksbranchen. Även sill och båtar har gett vissa god placering. En och annan inom rederibranchen börjar placera sig på listan.

År 1750 var familjen Koch den mest förmögna med tre karlar på topp fem listan, inte illa jobbat eller förvärvat, må jag säga.

Jöns Koch
Erik Koch
Christian Engström
Mikael Koch
Rådman Strömdahl
Johan Fredrik Bagge
och på 12e plats
Petter Josias Hegardt

Det var alltså första gången Hegardt dök upp bland de rika. Vad vi kan se hittills är att ingen kvinna ännu varit med i toppstriden, men ändring blev det på det i slutet av 1700-talet.

År 1767

Christian Bratt
Anders Knape
Carl Koch
Maria Bagge (änka till skeppsredaren Olof Bagge)
Hartvig Backman
Josias Hegardt d.y


Ja mer än så här kom jag inte idag för just släktträden ser lite röriga ut men jag ska nog finna ut vem som har haft ihop det med vem. He he..något ska man ju ägna helgen till!

Må gott!

//Linda




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar



Blogg listad på Bloggtoppen.se