torsdag 14 mars 2013

VÄRLDEN ÄR LITEN

Blev lite nyfiken vad som hände mer i Uddevalla år 1729, champagnes födelseår och fick ett flertal träffar på Jonas Fredriksson Bagge (1729-1812) när jag googla och letade runt på nätet.

Namnet kändes bekant på något vis och efter att ha tänkt en stund kom jag på att jag i ett blogginlägg om Kullgrens Enka och den bohuslänska grantiten, omskrivit denna man för 1 1/2 år sedan.



Letar man efter mer fakta om denna herr Bagge, finner man att han inte bara var en framstående affärsman i Uddevalla, utan det visar sig att han även ägde och drev ett sillsalteri på Malön vid Orust inte långt från Bassholmen, som ju också hade sitt eget sill och traneri, dock lite senare i historien.

Fortsätter man leta finner man att just denna Jonas Fredriksson Bagge var ägaren till den mark och de byggnader på den där just jag bor idag: landeriet på Hedegärde. 

Världen är liten vill jag påstå och att ägarna till Industrihotell som äger huset idag bär samma efternamn (Bagge) är nog bara är ett lustigt samanträffande.

Eller inte, för ska man tro på begreppet "sex grader av åtskillnad" (six degrees of separation), en hypotes om att alla på jorden är sammanlänkade med högst fem personer som mellanled. Detta grundas på "Världen är liten-experimentet" som är ett experiment som utfördes av Stanley Milgram 1967 och som handlade om hur nära folk är sammanlänkade genom sina sociala kontaktnät.




Milgram gav olika personer i Omaha brev adresserade till en aktiemäklare i Boston, och bad dem att försöka leverera brevet till aktiemäklaren.

Reglerna var att om personen kände aktiemäklaren, så kunde han skicka brevet direkt till denne; i annat fall skulle han skicka brevet till den av sina bekanta som han bedömde skulle ha störst möjlighet att vidarebefordra brevet till aktiemäklaren så snabbt som möjligt. För nästa person i kedjan gällde samma regler, och målet med experimentet var att mäta hur lång kedja som krävdes innan brevet nådde fram.



Av de 5 % av breven som nådde fram var det inget som hade krävt över 11 steg. Medianen låg på 8 steg.

Så ja, vad ska man dra för slutsats av detta? Mellan mig och ett glas champagne är det typ bara 8 steg?

Skål på er kära läsare. Jag tror bestämt jag får fortsätta rota i historien om de gamla Uddevallasläkterna Bagge, Hegardt, Koch, Thorburn de verkar ha satt sina spår lite här och var.

Fortsättning följer....

//Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar



Blogg listad på Bloggtoppen.se