onsdag 10 april 2013

VAR MED OCH UTMANA

Har nu under ett par veckor utan inlägg här, samlat på mig en rad nya reflektioner och i måndags fick jag mig en rejäl dos av nya tankesätt på föreläsningen: "Att störa homogeniteten".



Framförallt var det Sjöfartsmuseet/Akvariet i Göteborg som ruskade runt mig rejält.

P g a att de kommit så oerhört långt i sitt arbete gällande sin normkritik i både sin organisation och sitt publika arbete.

Tänk bara om alla kunde skriva in detta normkritiska arbetssätt (Mål & Syfte) i sina verksamhetsplaner och ledningsgruppsarbeten:




"För att inkludera, nå nya målgrupper och bli tillgängliga måste vi vidga våra perspektiv.
Vi måste bli medvetna om vilka normer och strukturer som styr och påverkar oss."

Öka kunskapen om:

"De normer som begränsar jämlikhet eftersom de skapar gränser och över och underordningar behöver utmanas och vi skall vara med och utmana!"

Motivera & Inspirera och låta det ta tid, för det tar tid att förändra.

En annan föreläsare ställde en viktig fråga, gällande funktionsnedsättningar: Är fosterdiagnostik är det bra eller dåligt för vår biologiska mångfald och vem har svaret vad som är normalt?

Frågan lät sig förbli obesvarad...

Funktionsnedsättningarna som nämndes var många, både psykiska- och fysiskanedsättningar. Jag tänker nästan alltid på en modig, vacker och alldeles enastående fantastisk kvinna när detta omtalas. Nämligen Lena-Maria Klingvall.



Hon är en sann allkonstnär sportar, målar, skådespelar och sjunger. Här kommer ett framförande av låten You Raise Me Up som i alla fall ger mig gåshud på hela kroppen och en liten tår i ögat.

Oj, vad musik kan beröra djupt...nästan, nästan lika djupt som kärlek!

//Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar



Blogg listad på Bloggtoppen.se