torsdag 10 oktober 2013

TROLÖSHET MOT HUVUDMAN


Både citatet och bilden med masken från gårdagens inlägg, fick mig att tänka på mordet på kungen Gustaf III, 1792 på en maskeradbal i Stockholm. Förövaren av dådet eller förrädaren av landets säkerhet var Jacob Johan Anckarström.




Två andra förrädare jag kan komma på just här och nu är: Judas i Bibeln och Jussi i Bröderna Lejonhjärta. Hmm...det måste väl bara vara en slump att dessa också bar förnamn som starta med boksaven J och att de alla tre var män!?


Men vad är då förräderi egentligen?

Jo, förräderi innebär: "en handling av svekfull eller trolös art i strid mot vederbörandes självklara plikter, stämpling, att prisgiva eller förleda till offrets fara eller men."

I juridisk mening talas om uppsåtliga och svekfulla brott mot statschef, annan styrelse av riket eller annan överhet, till exempel genom spioneri, propaganda, trolöshet vid förhandling med främmande makt, eller angiveri. I svenska brottsbalken nämns högförräderi och landsförräderi, och i lindrigare fall landssvek.
Svekfullt agerande i förtroendeställning gentemot annan entitet kan vara straffbar under beteckningen trolöshet mot huvudman


Oavsett vem man förråder eller i vilket syfte man gör det, så är det och förblir ett svek. Det absolut största sveket man kan göra genom livet är nog att svika sin egen tro på sig själv.

Det hoppas jag innerligt att jag ej ska göra och sitta här och bara grubbla framöver. Jag vill släppa de tvivel jag har och tro på ännu en sommar, ombord på en skärgårdsbåt ut till en ö i Bohuslän, typ Bassholmen. Där man kan bara, vara med nära och kära och mysa på en blomsterprydd veranda.

Med det vill jag citera Shakespeare:

"Våra tvivel är förrädare som gör att vi förlorar det goda vi ofta skulle kunna vinna."






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar



Blogg listad på Bloggtoppen.se