torsdag 26 december 2013

ALLTID NÅGON ANNANS FEL?

Så var julen nästan över för denna gången med. Jag ska delge er en liten incident som hände mig nu i jul. Jag och mina små redarbarn vaknade på julaftonens morgon helt utan ström.

Kan säga så här, man är hyfsat beroende av elektricitet, typ allt går på el. Kylskåp, telefonladdare, locktång, element, ljus, tv-apparater, kaffekokare m.m.

Tur i oturen så var energibolaget snabbt på plats så julens traditioner kunde fortskrida med jullunch, Kalle Ankas jul och Karl Bertil i bakgrunden medans klappar öppnades och aftonen avslutas med: Tomten är far till alla barnen.


Alla somnade nöjda och glada över att fått träffat nära och kära och erhållit en och annan pryl som man troligtvis ej behövde och med stor sannolik var eldriven.

Måhända kan detta låta lite grinigt liksom och otacksamt typ, men jag tycker jul är lite läskigt då det ofta leder till överkonsumtion av både det ena och det andra hos många familjer. Så kanske var det karma som gjorde att jag blev strömlös även på juldagen. Strax efter lunch försvann elen och jag kan lova att den var varmt välkommen 6,5 timma senare när detta fixats.


En reflektion jag gjorde under den tiden strömkabeln ej ledde in ström till vårt hem var, det blir kallt rätt fort även när det är plusgrader utomhus, det blir rätt varmt i frysen trots att rumstemperaturen bara håller 15-16 grader, stearinljus ger inte speciellt starkt ljussken när man ska försöka pussla och pizza är man faktiskt inte sugen på som käk på juldagen...



En annan reflektion jag gjorde var att många personer som bär ansvar ofta vill hitta någon att skylla på när fel uppstår. Ej stå för att de faktiskt gjort fel eller ej tänkt på att just strömavbrott kan hända alla dagar på året alla tider på dygnet, och att det kan vara bra att ha en plan hur man ska lösa detta. Men det är väl lättare att se andras fel och brister än sina egna?







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar



Blogg listad på Bloggtoppen.se