onsdag 27 augusti 2014

EN MYSIG LITEN INNERGÅRD

Foto: Himla Fint

Frågan om Uddevallas stadskärnas framtid är något som är mycket aktuellt för tillfället. Efter gårdagens bloggande om butiksnedläggning känner jag att jag måste delge er som inte redan vet att det finns de som tror på ett levande centrum.

Syftar på ägarna av butiken Himla Fint som flyttar från Torp till centrum inom kort. Man kommer att finna deras butik i Kökshörnas gamla lokal i hörnet Kilbäcksgatan och Trädgårdsgatan. Det gillas att någon vågar gå mot strömmen.

Foto: Uddevallabloggen
Även Wienerkonditoriet har för en kort tid sedan öppnat ett litet lokalt bageri i sina lokaler där man kan se bagarna stå och baka det brödet man kan köpa med sig hem. Charmigt må jag säga!

Tänker nu att det borde finnas fler små delikatessaffärer i stan. En ostbutik hade varit en dröm även ett charkuteri. Kanske man rent utav kunde få Washington Olssons efterträdare på södra Drottninggatan att flytta lite närmare Bäveån.


Foto: Sagolika Hem

Någon som har tagit sitt pick och pack och flyttat in till stan är intredningsbutiken: Sagolika Hem, som tidigare låg på Strömstadsvägen.

Självfallet förstår jag att det är en kostnadsfråga att ha råd att driva sin butik eller sitt kafé/restaurang mitt i city och att fastighetsägare ej kan subventionera sin hyror utan att det måste i så fall komma ekonomiska medel för detta från annat håll.




Eller så kan man kanske tänka om att man kan fylla staden med människor genom att låta dem bo i bottenplan. Göra om vissa fastigheter till rena bostadshus. Det kan ju vara så att många vill bo i stan och handla i små mysiga butiker om det fanns både bostäder i alla storlekar och prisnivåer där.


Jag skulle faktiskt kunna tänkt mig det själv, sälja bilen och bo med en mysig liten innergård på gångavstånd till rederikontoret, ta bussen till Torp om jag var tvungen att handla något som absolut ej fanns i centrum och självfallet ta skärgårdsbåt till stranden.

Men i mina vildaste visoner om ett miljövänligare samhälle ser jag att de stora kedjorna som idag väljer att etablera sig i köpcentrum i framtiden ser en vinning med att synas där folk bor och lever.


Här kan man läsa om en familj som flyttade in i ett hus mitt i stan i en annan stad dock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar



Blogg listad på Bloggtoppen.se