fredag 13 maj 2011

EGOISTISK HANDLING

Ibland vill man just bara stoppa tiden, i morse kändes som ett sådant ögonblick. Ljuset, doften och alla dessa fantastiska färger som naturen bjuder på just nu, mellan hägg och syren, är rent ljuvligt.

Gullviva (Primula veris)


Måhända var det just den här lilla gullvivan, majnyckeln som låste upp denna färgrika månad.

Jag önska att jag kunde låsa fast denna tidpunkt o vårprakt med en egen nyckel och sedan själv bestämma när det var dax att byta färgskala och känna andra dofter än de här härliga blomdofterna som bjuds nu.



Kanske det skulle det anses som en något egoistisk handling?
Fast enligt mig själv så skulle det vara av omtanke och kärlek. För jag tycker så mycket om att bjuda på bra minnen, gillar att öppna upp dörrar, visa fram något vackert och glädja mina medmänniskor, tillika ofta kunder!


Det finns vissa dörrar och nycklar jag är mer glad i än andra. Kassaskåpsdörren och nyckeln skulle säkert många gissa.
Men nej, det är fel, för det är nämligen en tung dörr och en stilig mässingsnyckel.

Den leder direkt in i en värdefull kulturskatt från 1898.




Att öppna dörren och kliva in i ett historiskt arv ger mig ett litet lyckorus varje gång och fyller mig med stolthet. Tänk vad häftigt att Uddevalla har ett rederi med en skärgårdsbåt, m/s Gustafsberg II som är 113 år!



//Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar



Blogg listad på Bloggtoppen.se