torsdag 19 maj 2011

LIDELSEFULL LÄRA?

I gårdagen blogg lyckades jag visst få in ordet unik nio gånger. Tjatigt?
Kanske, men jag roas av att upprepa mig ibland...
så jag kör på med det jag gillar: unik som rimmar på romantik som rimmar på semantik! Vilket är något jag roas stort av d v s, läran om språkets betydelse.

I ordklassen adjektiv har vi några ord som kan förbrylla läsaren ibland. Jag tänker på dessa:

  • Spirituell = 1. kvick, underhållande 2. andlig kontakt med de döda
  • Rasande = 1. våldsamt hastigt, snabbt 2. ursinnig, ilsken
  • Glammig = 1. högljudd 2. glamourös
  • Patetiskt = 1. ömklig, misslyckad 2. känslofull, lidelsefull

Som jag tidigare nämnde, gillar jag även romantik och därav tycker jag om den andra, mer gammalmodiga betydelsen av patetisk. Varpå denna låten och videon med Toni Braxton kan anses patetisk kanske?!?

Ett annat vackert dubbeltydligt ord jag tycker om att höra, skriva, säga är:
  • Rar = 1. fin 2. egendomlig, sällsynt.

Dagens sista ord är något man kan bli, OM man umgås med egon:
  • Slö = 1. trubbig, ovass 2. trött, orkeslös

Såg en rar bild och fann ett gott citat angående stulen energi i en annan kvinnas blogg med namnet Monica:

"Använd Din Energi - Annars Gör Någon Annan Det!"

Rar ros
Är laddad med med torsdagsenergi och redo för mer! Mer av vad, undrar kanske någon?
Svaret blir lite slött men rasande rart, spirituellt glammigt och i viss mån patetiskt, för jag är redo
att få mer av ALLT, som är gott & glädjeframkallande i alla fall.

Telefonsamtal, mail och sms från blivande båtresenärer hade onekligen funkat bra!

 /Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar



Blogg listad på Bloggtoppen.se