söndag 22 maj 2011

MOD TILL FRIERI

"Människan kan inte upptäcka nya oceaner, förrän hon har fått modet att förlora kusten ur sikte"

Stort mod kommer det krävas i anledning av vår bröllopstävling. Inte mod att tävla utan mod att fria.

Mod att visa känslan av ömhet till den andra personen, mod att kunna ge helt ovillkorligt, helt enkelt mod att älska!


Att kunna ge villkorslöst till en annan människa kräver god självkänsla. Det har man om man vågar vara rädd, törs tala om vad man känner och tycker, vågar prova nya situationer och har mod att misslyckas.

Ett klassiskt frieri är ju att falla ned på knä och sträcka fram en vacker liten presentask och fråga:
- Älskade, vill du gifta dig med mig? Även där krävs det god självkänsla och mod att svara ja eller nej och mod att öppna asken för att se storleken på diamanten, rubinen eller safiren....


...eller legobiten, som i ringen här ovan. Kanhända skulle någon kvinna känna sig besviken.
Fast jag tycker de är både vackra och symboliska. För lego är ju små byggklossar, och äktenskapet är ju ett slags gemensamt byggprojekt med olika viljor, känslor och åsikter som ska byggas ihop.

De får mig även att tänka på lanternor eller navigationsljus som det kallas ibland. Kanske var det smyckesdesigners tanke? För lanternans huvuduppgift är ju att synliggöra en farkosts typ och färdriktning för andra farkoster, för att då i första hand undvika kollision genom att navigera, styra åt rätt håll.

Att komma ihåg vilken färg babord eller styrbordslanterna har, kan vara trixigt. Jag har två sätt. Det ena är babord är den sidan som baren är placerad ombord på m/s Byfjorden. Ii baren släcker man törsten likt en brand och brandposter är markerade med rött, samma som färgen på babordslanternan. Kanske lite långsökt för de som aldrig varit ombord på just den skärgårdsbåten.

Då kan denna vara lättare att komma ihåg, hjärtat sitter på vänster sida i kroppen och hjärta  brukar ju symbolisera kärlek . Tänk på den du håller kär , så kommer du aldrig glömma bort att babord = vänster (där hjärtat sitter) när du ser en röd lanterna.

Då är det sedan självklart att grön är styrbordslanternan.
Tillika den högra sidan av fartyget ifrån aktern sett.

Hav en skön söndag!

//Linda



3 kommentarer:

  1. Letar som en dåre vilket yrke man ej skall nämna på en båt,skulle möjligheten finnas att man kan få ett litet tips på vart man kan hitta detta svar? =)
    Hade varit en otrolig, vacker, sagolik upplevelse att få vigas med sin livs kärlek i skärgården,Hoppas du kan ge mig ett Litet tips =)
    Ha en fortsatt underbar dag,
    Med vänliga hälsningar Sandra/henrik

    Olander.sandra@gmail.com

    SvaraRadera
  2. Va kul Sandra att ni är vill vara med i vår tävling. Jag är övertygad om att du finner rätt svar om du googlar om skrock! =) Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Tackar för hjälpen dock har jag nog läst alla skrock jag funnit nu!och det ända jag finner är att man ej en präst skall ha med, men inte att man inte får nämna det?Men fortsätter mitt letande =)
    Tack Mvh Sandra

    SvaraRadera



Blogg listad på Bloggtoppen.se