fredag 14 oktober 2011

HJÄLTEMODIGA MISSTAG

Idag fyller en kvinna och känd skådespelare från Göteborg år: Maria Lundqvist. GRATTIS, Maria! Många förknippar säkert denna duktiga kvinna med burleska rollfiguren Sally. Som hon gestaltade i TV-serien med samma namn, och där Sven Wollter agerade hennes far. Sally kunde slänga ur sig repliker som:

'Och som vi alla vet, det går inte bromsa sig ur en uppförsbacke!'

'Jag bjuder på det så slipper den grå massan göra mina hjältemodiga misstag....'

Ofantligt roliga, tänkvärda och igenkännande stundom.



Maria har inte bara gestaltat Sally, så klart, utan har en rad roller på sitt CV. Hon har vunnit en Guldbagge för rollen i 'Himlens hjärta', ett kärleksdrama med bl a Maria Lundqvist, Lena Endre och Mikael Persbrant.

Och som jag tidigare nämnt här på bloggen, har båda dessa agerat i en film, ombord på m/s Byfjorden när 'Alla älskar Alice' spelades in vid Lyckorna.


En annan Alice är ju Alice i underlandet och ett av mina favoritcitat från den historien är:




Alice: Åt vilket håll ska jag gå?
Katten: Det beror på vart du vill komma?
Alice: Det spelar ingen roll.
Katten: Då spelar det heller ingen roll åt vilket håll du går!


Trevlig fredag tillönskas er alla läsare, jag blir glad när jag ser att ni läser mina reflektioner, tack!

//Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar



Blogg listad på Bloggtoppen.se