söndag 13 november 2011

KYSSAR PÅ FARS DAG

Idag skulle den kända svenska skalden Esaias Tegnér, firat sin födelsedag om han levt. Man kan läsa i historieberättelserna att denna mannen var väldigt förtjust i kvinnor och blev rasande lätt förälskad. Han vistades om somrarna runt 1830-talet på Gustafsbergs badort, strax utanför Uddevalla och kanske var det där han skrev det smått erotiska och humoristiska poemet Kyssar.


KYSSAR

För var vers, jag gör,
Lovar du en kyss mig giva;
Arket fullt jag borde skriva,
Mindre har jag skrivit för.
Men man måste hålla måtta,
Jag med vers, med kyssar du.
Låt mig räkna: Där är sju!
En därtill det gör mig åtta.

Numro åtta är fatal,
Greklands sångmör voro nio,
Och en svensk därtill gör tio. —
Elva var apostelns tal,
Ty jag räknar icke Judas,
Honom, som i vänners lag
Kysste falskt; det gör ej jag,
Helst när vackra läppar bjudas.

Huru står min räkning här?
Aderton; det är dock något.
Nitton — rimmet gör besvär,
Därföre jag fyller tjoget.
Strofen är ej full som jag,
In i hamnen vill jag styra,
Därföre till godo tag
Denna gång med tjugofyra.

En hel del kyssar delas det nog ut av fruar idag, till män som är fäder till deras barn. Än fler pussar skänks det säkerligen både fysiskt, via sms, mail och klassiska gratulationskort levereande via post till landets alla pappor.

 
För idag firas Fars Dag. Detta har man gjort sedan 1930-talet i Sverige, ett påfund att uppmärksamma tacksamheten att man har en far och de gärningar han gör för en.

Detta kan göras på många vis:
frukost på sängen, en god middag, en liten present med en överraskning i. Vanligaste gåvan där i måste nog vara en egengjord teckning, ett par kalsonger eller en slips.



Måhända ej just det som står överst på önskelistan och få är nog de pappor som får en egen sportbil...


...destofler är nog de då som får en biobiljett för att gå och se på film, kanske då "Cars" med den härliga sportbilen Blixten Mc Queen.


Fast det är ju inte innehållet som är det viktigaste utan handlingen, att man ger bort något till någon av kärlek, och kanske är det så att det är bra att vi har Fars och Mors Dag för att ej glömma bort att visa att vi tycker om dem.

//Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar



Blogg listad på Bloggtoppen.se