fredag 16 mars 2012

ATT ÅTERUPPVÄCKA HISTORIA

Dröjer mig kvar på den där trevliga Kålgårdsbergsgatan, i Uddevalla. Såg att hörnlokalen i gatunivå på nr 14, som jag skrev om igår, står vakant. Sitter ju dock bra som jag gör, på mitt rederikontor i Gamla Badhuset i Södra Hamnen med utsikt över båtarna.



Fast en liten bakficka till M/S Byfjordens restaurang på landbacken, med Freddans goda fisk & skaldjursoppa och en kall pilsner till det, hade ju inte smakat så tokigt. Man kanske skulle slå en signal till den där firman, Industrihotell som hyr ut lokalen? Kunde ju leda till att man liksom återuppväcker en bit historia, då Uddevalla Kafféaktiebolags ölkaffé inrymdes i dessa lokaler på mitten av 1900-talet. Hmm...

Fortsätter min promenad söderöver medans jag tänker på det. Ser mäklarfirmor, den nyöppnade nattklubben Silver, frisörsalongen Munken och två klädboutique för kvinnor längs vägen. Huset som klädäffärerna Agneta Aue och Godiva ligger i är byggd 1860. I dess bottenvåning startade en kvinna vid namn Elsa Andersson frukt och blomsteraffär 1925, och även idag är det således kvinnor som driver verksamheter i lokalerna.



På husets fasad finner man en skylt som talar om att fastigheten heter Hegardt 10. Hela kvarteret kallas Hegardt efter rådmannen Petter Josias Hegardt som levde på 1700-talets mitt. Han var f ö svärfar till Anders Knape Hansson, skeppsredarn på gamla Baggetofta, numera Gustafsberg.


Man finner även fina kopparplåtar tillverkade av guldsmeden Harald Linder, med olika motiv, bla Uddevallas stadsvapen. Samma som man även finner hissade på gösstakarna ombord på våra skärgårdsbåtar. (Spana in bilden högst upp på skärmen i höger sida)

Trevlig fredag gott folk!

//Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar



Blogg listad på Bloggtoppen.se