fredag 2 mars 2012

FASCINERANDE JAKT

Har just uppmärksammat att lodjursjakten startades igår i vissa delar av landet. Totalt får 123 lodjur fällas i landet under årets licensjakt. Det förundrar mig lite då man kan se dessa på Nordens Ark, där utrotninghotade arter får leva i stora hägn och avla avkommor som skall återplanteras in i den riktiga naturen.

Jakt fascinerar mig stundom, hur vissa människor kan sätta klockan för att klä på sig och gå ut i naturen en arla morgon med gevär för att dräpa ett djur. Men det är väl för att jag inte har tillräckligt med mod att göra det själv som jag tycker att det är lite märkligt. För jag äter då gärna en rådjurssadel, hargryta eller en god älgstek med goda tillbehör som lingon och skogssvamp.




Jag bär däremot inte kläder av päls från vilda djur. Det enda djuret som jag både kan tänka mig att spisa och klä mig i dess ull är får. Och får betyder vår, på Bassholmen i alla fall. Snart är de där de små ulliga gulliga lammungarna igen.




Har faktiskt varit på Bassholmen idag i solskenet och sett hur fint det börjar bli i det nya Våffelcafét som skall öppna i juni. Även rummen i gästhemmet kommer att få en rejäl uppfräschning detta året. Härliga tider!

Våffelcaféet har en läcker blågrön kulör på väggarna


Trevlig helg alla glada människor!

//Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar



Blogg listad på Bloggtoppen.se