tisdag 30 oktober 2012

GLAD OCH FERTIL

Fick en fråga från en läsare igår om jag händelsevis hade drunknat i den populära romanen "50 Shades of Grey" med tanke på gårdagens gråa inlägg. Svaret blir nej, men jag är lite nyfiken på den måste jag erkänna.

Fifty Shades of Grey är såld till 37 länder och den snabbaste och mest sålda boken i England i år med över 500 000 sålda ex. Dessutom 10 miljoner sålda exemplar i USA!


Enligt recensenterna skall detta vara en eldig historia, kryddad med både det ena och det andra, så som kärlek, begär, makt & hemligheter. Låter lite som ett livsöde, att inte kunna leva utan en speciell persons andetag, precis som Kent sjunger:

"Jag vet att du sover
Känner värmen från din hud
Bara lukten gör mig svag
Men jag vågar inte väcka dig nu

Jag skulle ge dig
Allting du pekar på
Men bara när du inte hör
Vågar jag säga så

Jag kan inte ens gå
Utan din luft i mina lungor
Jag kan inte ens stå
När du inte ser på
Och genomskinlig grå blir jag
Utan dina andetag....."


Djupa andetag är frågan om den spanska prinsessan Letizias kunde dra, när hon bar denna vackra gråa klänningen vid en tillställningen för ett tag sedan.

Det är något visst med galaklänningar tycker jag, så mycket vackert tyg, som liksom böljar likt havet, i olika nyanser när det faller ner mot fötterna.

Letizias är föresten ett namn som bara 37 kvinnor i Sverige bär i dagsläget. Ett namn som härstammar från latinets, 'laetum' som betyder glad och fertil.

Ett riktigt bra båtnamn, och tänk vilken vacker gudmor den båten kunde få.

Bästa läsare, njut nu av livet eller om någon hellre vill höra det på latin:  "vita fruere".

//Linda








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar



Blogg listad på Bloggtoppen.se