måndag 1 oktober 2012

VILKEN MISS...

Tappa inte fokus, tro på dig själv och ge inte upp! Jag kunde bara inte sagt det bättre själv därav delger jag er alla det här sköna peptalket Olof Röhlander sände ut i morse till hängivna fans:

"FAN OCKSÅ... Eller?

I torsdags kväll firade jag lite extra. Här är varför.

Jag hade samma dag gått längs Avenyn i Göteborg, på väg från Bokmässan, när hon kom emot mig. Vi kände igen varandra.

"Gratulerar till nya boken Olof!"

"Åh, tack ska du ha!"

"Ja.... Jag är ledsen att jag inte såg din potential den där gången, det borde jag ha gjort, vilken miss av mig..."

För att förstå bakgrunden till de där orden och hur mycket de betydde där och då behöver man gå tillbaka till en blåsig eftermiddag den 6 november år 2009.

I ett kontorsrum på Karlavägen 31 i Stockholm lät det då så här: "Vi vill tyvärr inte ge ut din bok... men vi kommer att hålla ett öga på dig."

Fan också, tänkte jag då.

Fan också, tänkte hon nu.

Jag kan lova dig att vilka svårigheter du än må behöva gå igenom, så kommer du att tycka det ändå var värt det i samma stund som du hör någon säga 'grattis, det trodde jag inte'. Det blir som musik, balsam, plåster eller vad du nu vill kalla det. Det var stort gjort av henne, tycker jag, att bjuda på den.

Men, den där bokdrömmen jag hade då var fortfarande var bräcklig och kunde ha dött där på Karlavägen 31. Jag kunde varit tillbaka på ruta ett igen. Från high-five till en hand runt en flaska. Tyckt synd om mig själv. Skyllt ifrån mig. Låtit orden få sätta sig. Men då hade jag heller aldrig fått smaka på segerns sötma i torsdags. Därför ska man inte ge upp. Är det tillräckligt viktigt så blir det inte längre ett alternativ.



Foto: www.dragonclass.dk

Detsamma gäller dig. Vissa pokaler står högst upp på bokhyllan för att man ska behöva sträcka sig fullt ut för att få tag i dem. De står där av en anledning.

Kanske är det hög tid för dig att peka med hela handen mot den där pokalen och säga 'Den där ska jag ha!' och den här gången mena det. Även om resan kan bli lång.

Våga tro på det du har, även om inte alla runtomkring gör det ännu. Svär nu om det behövs, men kör ändå på, så kan du låta andra få svära sen. Det kan vara högst befriande ibland. Och längre fram värt att fira!"


 
Fast ibland måste man unna sig att fira små delmål på vägen och det kunde ju passa alldeles ypperligt, en måndag som denna, att korka upp en flaska champagne och tillaga en "Mustig kantarellsoppa med timjan" från kokboken "Tillbords ombord på m/s Byfjorden". Återfinns på sidan 89, annars så kommer receptet här:


4 port


1 l kantareller
5 dl grädde
3 dl mjölk
½ kruka timjan
smör till stekning
1-2 msk kantarellfond
2-3 tsk fransk senap
2 vilöksklyftor
salt
peppar




Till garnering:

små dina stekta kantareller
timjan

Gör så här:

Smält smör i panna och bryn kantarellerna, tillsätt hackad vitlök och hackad timjan. Spara några kvistar till garnering.
Tillsätt senap, kantarellfond, mjölk och grädde.
Låt den sjuda en stund, mixa sedan soppan och smaka av med salt och peppar.
Smörstek kantarellerna till garneringen snabbt, häll upp soppan i djupa skålar. Dekorera med denhela svampen och timjan.

Fortsätt kämpa alla fina läsare, det tänker jag göra, och smaklig måltid på Er! 

//Linda




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar



Blogg listad på Bloggtoppen.se