måndag 5 november 2012

DOLD SPÄNNANDE SPRICKA

Idag har Eugen namnsdag och jag tror faktiskt inte jag känner någon med det tilltalsnamnet. Dock känner jag till två herrar med det namnet.


Som levt, verkat och skapat fina byggnader och ting åt oss som lever nu. Den ena är Uddevallasonen arkitekten, Eugen Thorburn, som jag bloggat om tidigare och flera av hans hus i Uddevalla: Flickskolan, Petersonska/Rybergska villan, och saluhallen i Göteborg.


Den andra är prins Eugen, (som jag också bloggat om tidigare) kanske är mest känd för formgivning av sin vackra Waldemarsuddekruka?



När det gäller formgivning, design och gäller det att komma på något som är unikt och sedan ta patent på det, så som killarna på Cabel Cup i Ljungskile gjort.



Det är med stor stolthet, som jag som redare, delar denna länk och avslöjar att en av killarna jobbat ombord på m/s Byfjorden en sommar för ett antal år sedan. Jo men visst, "Cable Cupe Hide, för dig som har något att dölja..." skapar allt ett visst begär.



Målad av Tizian tidigt 1500-tal


För vi alla  har väl något att dölja, (i taket). En kontakt, en liten spricka eller en sladd?

Gömt sladdar och ting som änna påminner om det, har ju människan gjort ända sedan urminnes tider. Titta bara på Adam och Eva i Paradiset.


Och visst blir det lite mer spännande när man inte får se allt på en gång, när det fortfarande finns något att upptäcka, bakom ett blad, tyg eller nästa våg, krön eller kulle man passerar?





//Linda

P.S: Här kommer en passande låt om bar hud, med två herrar som ej heter Eugen men väl Frank & Bono.


1 kommentar:

  1. Bernadotte & Thorburn duger gott! Bägge esteter & efterlämnat ett gott konst & arkitekturhistoriskt arv! Vänliga hälsningar, Peter Hagren, devoted fan of the "Skärgårds" boats! ;)

    SvaraRadera



Blogg listad på Bloggtoppen.se