onsdag 30 januari 2013

UDDEVALLAS REPSLAGARE

I södra hamnen, ungefär där Junoverkens kontorsbyggnad nu ligger, fanns den gamla repslagarbanan som jag omnämnde igår. Segelfartygens behov av tågvirke var stort och repslageri hade funnits i staden sedan tidigt 1700-tal, men förintades i storbranden 1806. Ett nytt byggdes och produktionen av rep fortgick här in på 1900-talet.



Idag finns minnet av denna verksamhet i form av adressen: Repslagaregatan och av en händelse finns företagaren Olle Jacobsson här med sitt företag Rigg-Olle. Att han jobbar med riggning och rep hör man ju på namnet, att han sedan är Sveriges bästa riggare av flygningar på scen är det inte så många som vet. Han har fått både Carola och Karlsson att flyga på scener runt om i Sverige.
Beträffande Karlssons karaktär har jag aldrig riktigt förstått mig på varför Lillebror (Svante) vill vara vän med denna högst egoistiska man som själv tycker att han är: "En vacker och genomklok och lagom tjock man i sina bästa år", som bor i en liten stuga bredvid skorstenen på ett hustak i Vasastan i Stockholm. Karlsson kan flyga tack vare att han har en propeller på ryggen, och han älskar att busa. Han älskar att framhäva sig själv som "världens bästa" på allting, vare sig det är sant eller inte, och han kan lätt framstå som dryg.

Hmm...det på minner mig om en bekant jag har i min närhet och kanske vi alla känner en Karlsson eller har en liten Karlsson boende i oss. Oj oj oj...i så fall!

//Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar



Blogg listad på Bloggtoppen.se