tisdag 24 september 2013

DET KOMMER ALDRIG VA ÖVER FÖR MIG

Igår var det hummerpremiär och idag fick den som hade råd och vilja att betala 28 000 kr/kg för en hummer på fisk och skaldjursauktionen i morse.


Humrar lever på 10-30 meters djup på klippbottnar i europeiska sidan av Atlanten från Tromsø till in i Medelhavet. Vad som kan vara bra att veta är att: hummer är inte ett tillåtet födoämne enligt judisk religion, eftersom den inte är kosher.


Men för oss som kan och får äta hummer kan jag rekommendera den nykokt med ett glas champagne.


På tal på hummer så tänker jag ofta på Ulf Lundells sköna, gamla dänga, "När jag kysser havet". Skön trallvänlig text som skapar goa´minnen från tidigt 80-tal.



En som bara var 8 år när albumet " Kär & Galen" släpptes var, Håkan Hellström som just idag tilldelats Västra Götalandsregionens kulturpris 2013. Kulturprissumman på 100 000 kr köpte han ej hummer för, som tur var, utan skänkte den till barnkulturverksamheten på Östra Sjukhuset i Göteborg.

Grattis Håkan !

Och med en fantastisk låt, "Det Kommer Aldrig Va Över För Mig" från honom, med den stora insikten att vissa saker aldrig kommer gå över. Så nu önskar jag er alla en fin tisdag, med detta utdrag ur låtlyriken:

"Bara en liten gnista
Bara ett ord kan sätta eld på en skog

Jag kan älska dig just som den där elden
Men jag tänker aldrig dö, nej
Det kommer aldrig va över för mig
 
Jag kan bränna dig som du aldrig bränt dig
Om du leker med mig
Det kommer aldrig va över för mig"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar



Blogg listad på Bloggtoppen.se