torsdag 19 september 2013

EN FÖR TIDIG DÖD

Tänker på det där med envishet även idag och konstaterar efter många trista besked i veckan att det hjälper dessvärre inte alltid. Det spelar ingen roll hur envis man än är i frågan om att bli frisk t ex.


Och då syftar jag på sjukdomar som cancer. Ingen har väl missat att den fantastiska musikern Kristian Gidlund gått bort i veckan, i en ålder av endast 29 år.

Sugerplum Fairy och musikvärlden har blivit en medlem fattigare och musikhimlen en begåvad ängel rikare.





Säger bara som så många andra gjort tidigare: FUCK CANCER!
En modig ung kvinna vid namn Alva, skrev i veckan på sin blogg, just detta då hon mist sin 43 åriga mamma i denna otäcka sjukdom.

Inte bara cancer rycker bort nära och kära från oss, alkoholism är även en sjukdom som drabbar många familjer hårt. Alltför många dör en för tidig död p g a deras missbruk. Varför vissa drabbas av sjukdomar och andra inte, vet vi inget om. Det man säkert vet är att det inte bara är de som rycks bort som blir drabbade. Utan även de som finns kvar här på jorden blir också till en stor grad både delaktiga i sjukdomsförloppet och drabbade av det tomrum och den sorg som de som går bort efterlämnar sig.


Många finner tröst vid havet och i naturen med dess fantastiska växtkraft och vackra färger om hösten.

Andra finner tröst i musiken, inte minst i låtar om de som har det än värre än en själv. Lars Winnerbäck är ju en man som levererat en hel del av den varan. Bara den här lilla textstrofen:

Ingen ska se mig gå ner mig
Jag kommer tillbaka
Här guppar ingen herrelös båt
Ett vingslag får luften att skaka
Ingen ska se mig gå ner mig, aldrig se mig så




i "Utkast till ett brev" kan få mig att gråta av ömkan. Och att gråta det är verkligen något som är läkande!

Fast den erfarenheten jag har är att det hjälper inte fullt ut varken det ena eller det andra av ovan nämnda företeelser. Det som hjälper är medmänsklighet, en öm blick och en kram då och då, för att veta att det finns människor runt omkring en som bryr sig om.

Så kära läsare var rädda om livet och varandra, för man vet aldrig hur länge det varar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar



Blogg listad på Bloggtoppen.se