tisdag 8 oktober 2013

HÖGHUS, LÅGHUS, DÅRHUS


Foto: Andréas Johansson
Idag rivs en bit kulturhistoria på Göteborgsvägen i Uddevalla, den gamla dansbanan (ritad av Arthur Brattberg som jag skrivit om här tidigare.)

Många uddevallabor har nog minnen från sin ungdom från detta ställe. Säkert är det fler än jag som ler och rodnar lite när vi tänker på dessa.

Jag fick en kindpuss av självaste Joakim Thåström efter att ha trånat till mig en autograf efter en spelning här.



Men minnen är minnen och tillhör det förflutna och nutid är ny tid att skapa ny historia med nya minnen. Så nu skall detta område bli ett bostadsområde och totalt har Peab tänkt sig 150 nya lägenheter på området Folkets park. Två tredjedelar av dem ska bli bostadsrätter och resten hyresrätter.

Två högre hus på sju våningar styck är planerade i första etappen. Totalt blir det 51 bostadsrätter, som alla har balkong mot parkområdet. På sikt kommer ett tredje hus att uppföras intill.

Foto: Peab
Storlekarna och modellerna på lägenheterna varierar. Från två rum och kök på 60 kvadratmeter till fem rum och kök på 130 kvadratmeter. Varje lägenhet kommer att ha minst en balkong och parkeringsplats om det önskas.
 
På tal på nyheter så öppnas det snart ett nytt café i Uddevalla, den 10 oktober kan man njuta konst och kaffe i de gamla Sparbankslokalerna, fd Hembergs Matthörna på Norra Hamngatan i Uddevalla. Café Knape, mmm...jo jag gillar namnet skarpt!

Å på tal på gilla skarp så gillar jag fortfarande Joakim Thåström och hans musik, här kommer en passande låt: Höghus, Låghus och Dårhus.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar



Blogg listad på Bloggtoppen.se