måndag 7 oktober 2013

VAD FÅR MAN FÖR 200 MILJONER KRONOR?

Idag kan man läsa i Dagens Industri att Brittiska Sotheby's auktionerar ut den största vita diamant som någonsin sålts på auktion. Diamanten, som kallas "Magnificent Oval Diamond", väntas inbringa mellan 186 och 233 miljoner kronor (28-35 miljoner dollar).


Diamanten ska auktioneras ut vid Hongkongs ”Magnificent Jewels and Jadeite”-auktion idag den 7 oktober. Den väger 118,28 karat och beskrivs som en felfri, vit ”D-färgad” diamant av typen IIa. Den är oval till formen och går under namnet ”Magnificent Oval Diamond”.


Den hittades i Sydafrika 2011, vilket säkert ger hopp till de som ivrigt letar efter den stora skatten att fortsätta leta. Vi andra som ej har möjligheten till det utan får gräva där vi står, får vara glada åt att det finns fejkade smycken, höga klackar och glittrigt läppstift. Eller just bara vara glada att vi har mat på bordet och tak över huvudet.

Hmm... lät jag bitter där? Lite kanske, hade ju självfallet velat vara i Hong Kong idag och budat på den där juvelen eller nä, hade jag haft 233 miljoner kronor hade jag ej köpt en diamant för dem.



Jag hade med stor sannolikhet spenderat dem på något som skulle kunna sprida glädje till många.

Just precis vad har jag ej svar på här och nu, men det hade definitivt inte varit något som skulle förvaras i ett låst skåp i ett stort kassavalv, för att det var så stöldbegärligt p g a sin skönhet och sitt värde.




Hmm igen... detta får mig att tänka på det 10:e budordet:

"Du skall inte ha begär till din nästas hustru, inte heller hans tjänare eller hans tjänarinna, inte heller hans oxe eller hans åsna, eller något annat som tillhör honom"

Konstigt hur hjärnans små synapser kopplas ihop och triggar fram olika förmaningar om vad som är längtan och åtrå att äga och vad som i det är rätt eller fel. Fast det kanske är så att det som är rätt för mig är fel för någon annan eller tvärtom?



Oj, nä nu får jag nog göra rätt för mig och fortsätta att sälja julbord ombord på m/s Byfjorden, istället för att svamla här.

Må så gott alla juveler :-)



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar



Blogg listad på Bloggtoppen.se