fredag 8 november 2013

ÅTTA GLAS OCH FIOLSTEKAR

På tal på dagens datum, den 8e, och gamla måttenheter, från gårdagens reflektion, så måste jag nämna att slå glas! Glas är en tidsenhet som tidigare användes inom sjöfarten och den motsvarade en halvtimma. Ursprunget till ordet är det timglas som användes för att mäta tiden, innan klockur blev vanliga ombord.

Varje gång timglaset vändes slogs en signal på skeppsklockan för att meddela tiden. Signalerna går från en till åtta, och åtta glas är fyra timmar, åtta glas motsvarar alltså klockan 12, 4 och 8 på en vanlig klocka.


 
 Här: M/S Gustafsberg II:s skeppsklocka anno 1898
 
 
Ännu en maritim åtta finns det att nämna och då tänker jag på knopen Åttan, även kallad fiolstek eller överhandsknop. Det är en vanlig seglarknop som används för att förhindra att skot löper genom öglor.

Slås knopen med dubbelt rep erhålles en dubbelåtta vilken används inom klättring. Den dubbla åttan ger en ögla, vilken klättraren kan kroka fast sin sele i. Smart!





Ytterligare en åtta jag kommer att tänka på är det fantastiskt vackra smycket som av en slump eller ej? kostar just 888 kr. Uppmaningen på åttan, evighetssymbolen från Amanda Egilson är ju mer än klockren!


STANNA, ANDAS, KÄNN
 

Måhända är det ett smycke man behöver för att påminna sig om att göra dessa tre ting ibland. Stanna upp, ta ett djupt andetag och känna efter om det känns bra eller om man ska ägna sig åt något annat eller någon annan fortsättningsvis?!?
 


Antar att detta också innefattar att man reflekterar över om man har brist på något tillika för mycket av något annat.


Fast som kvinna ställer jag mig stundom frågan kan man få ett överflöd av smycken? Som mor, vän och medmänniska ställer jag mig en annan fråga kan man få för mycket kärlek?
 

Svaret på det har Beatles kanske i sin Eight Days A Week.
 
 
Vad än svaret blir, glöm ej att: stanna, andas & känn!
 
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar



Blogg listad på Bloggtoppen.se