fredag 19 augusti 2011

STENIG ROMANTIK

Då jag ju ägnat denna veckan åt att fördjupa mig i Uddevallahistoria och olika kvarter i staden, kom det sig naturligt att inventera var man kan trampa på historiska knackade knottstenar av bohusgranit. Fyra riktigt fina, smått romantiska platser fann jag, fast jag vet att det finns fler!


Stora Hellevigsgatan,
på söder i Uddevalla som stäcker sig genom från kvarteret Kagg i söder via kvarteren Wägge och Ascheberg och Knape o Thordensjöld, som är grannkvarteret till kvarteren Åberg o Bagge på den norra sidan.

Skolgatan,
som ligger nordost om Lagerbergsgatan och Margeretelund som nämndes igår.


Jakob Trahns gatan,
som är paralellgata med Skolgatan och uppkallad efter han som tog över sockerbruket vid Agneberg och som såg till att Uddevalla fick en järnvägsförbindelse till Vänersborg.


 o så grannens trappa på Mosstigen med den goa' budskapet "Hem Ljuva hem" gömt i gruset....


Fast även om hemma är ljuvligt att vara, kan man ändå inte låta bli att drömma sig bort ibland. Inte minst när man tänker på Evert Taubes ”Balladen om Ernst Georg Johansson från Uddevalla” där han sjunger om Buenos Aires och att ”kajerna var lagda med sten från Bohuslän”.

Stämmer verkligen detta, att bohusgraniten skeppades ända till Argentina?

Ja, bekräftar Ann-marie Brockman på Bohusläns Museum.

"Granitindustrin i norra Bohuslän trädde fram som en stor och viktig bransch under årtiondena runt 1900. Huggen granit var det perfekta materialet för alla gator, spårvägar, kajer, kanaler, broar och hus som det växande industrisamhället krävde. Norra Bohusläns fina granit fanns precis vid havet, det var alltså inga problem med utskeppningen.


Fartyg lastade med sten gick iväg till många länder, främst i Västeuropa, men också till andra världsdelar. Så mycket som nittio procent av stenen exporterades. Tyskland var största kunden, därnäst England. Andra viktiga avsättningsländer var Danmark och Belgien; mer sporadiskt Ryssland, Frankrike, Holland, Mexiko, Kuba – och Argentina.


År 1911 var toppåret för Argentina-handeln, med 110 000 ton. Argentina var också en viktig kund under 1930-talet, då andra länder hade svårigheter på grund av depressionen. Granitexporten har varit oerhört konjunkturkänslig.
Stenindustrin var en mångmiljonhantering redan vid sekelskiftet 1900, granit för närmare 3,5 miljoner kronor skeppades då ut från Bohuslän. 1914 hade siffran mer än fördubblats, och motsvarade en halv miljon ton huggen granit. Första världskriget medförde en rejäl svacka, men några år in på 1920-talet hade exporten återhämtat sig.

Den absoluta höjdpunkten kom 1929. Exportvärdet sprang då upp till 15 miljoner kronor. Huvudprodukten var gatsten – 850 000 ton. Sedan var storhetstiden över – depressionen och andra världskriget urholkade branschen, senare följde konkurrens från andra material som asfalt och betong."

Ett studiebesök dit med skärgårdsbåt kanske hade vartit spännande eller nä, Uddevallas skärgårdsbåtar ska vi vara räddare än så om!

//Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar



Blogg listad på Bloggtoppen.se